Spørsmål om ditt Mastercard®

Spørsmål og svar

Spørsmål: Hvilke korttyper er tilgjengelig?

Svar: Vi tilbyr en rekke ulike produkter under varemerket Mastercard – betal senere, betal nå, forhåndsbetalte kort, bedriftskort og kontaktløse kort (PayPass). Kontakt din kortutsteder for å se hvilke produkter vedkommende tilbyr.

Spørsmål: Hvordan kan jeg få et Mastercard?

Svar: Mastercard utstedes av alle de store finansinstitusjonene. For å få et Mastercard som passer dine behov, les vårt produktavsnitt. Produktavsnittet inneholder koblinger til kortutstedere og annen informasjon.

Spørsmål: Kan Mastercard brukes i hele verden?

Svar: Ja, Mastercard kan brukes i butikker, hos forhandlere og i minibanker over hele verden merket med Mastercards logo (eller Maestro-/Cirrus-logoen, alt etter hvilken korttype du har). Du kan bruke kortet ditt på over 34 millioner utsalgssteder over hele verden.

Spørsmål: Hvem skal jeg ringe, hvis jeg opplever problemer med mitt Mastercard?

Svar: Kontakt kortutstederen hvis du opplever problemer med kortet (enten i utlandet eller i ditt hjemland). Nummeret til kortutstederen står på baksiden av kortet. Du kan også ringe kostnadsfritt til vår globale kundeservice for kortinnehavere.

Spørsmål: Hva er et Maestro-kort?

Svar: Det er et bankkort som er koblet opp mot bankkontoen din. Når du trekker kortet, blir beløpet trukket direkte fra bankkontoen. Kortet kan brukes i minibanker og hos leverandører merket med Maestro-logoen.

Spørsmål: Hva skal jeg gjøre hvis jeg mister eller blir frastjålet kortet?

Svar: DuDersom du mister eller blir frastjålet kortet, må du ta kontakt med banken din bank umiddelbart dersom kortet mistes eller blir frastjålet.. Som en forsiktighetsregel foreslår vi at du tar vare påskriver ned bankens telefonnummer påog oppbevarer det et annet sted enn i lommeboken. For hjelp i utlandet, les Tjenester for kortinnehavere og ring nummeret som gjelder for landet du befinner deg i.

Spørsmål: Hvor finner jeg en minibank?

Svar: Du kan finne en minibank ved å bruke tjenesten vår som heter Finn en minibank. Tjenesten fungerer over hele verden og omfatter alle minibanker som aksepterer Mastercard, Maestro og Cirrus.

Ingen spørsmål er tilgjengelige

1 - Generelle spørsmål om Mastercard SecureCode

 

 

Spørsmål: På hvilken måte beskytter Mastercard SecureCode meg?

Svar: Ved å oppgi din SecureCode når du handler i en butikk eller nettbutikk som deltar i programmet, bekrefter du at du er den autoriserte kortinnehaveren. Kjøpet fullføres ikke dersom en ugyldig SecureCode oppgis. Selv en person som kjenner kreditt- eller bankkortnummeret ditt, kan ikke gjennomføre et kjøp i butikker som deltar i programmet, uten din SecureCode.

Spørsmål: Hvordan fungerer SecureCode når jeg handler på Internett?

Svar: Kjøpsprosessen på Internett skiller seg ikke fra kjøp i fysiske butikker, bortsett fra at du blir bedt om å oppgi din SecureCode i kassen. Din SecureCode deles aldri med butikken/forhandleren.

Spørsmål: Kan jeg handle i butikker som aksepterer Mastercard, men som ikke tilbyr Mastercard SecureCode?

Svar: Ja. Du vil ikke bli bedt om å oppgi din SecureCode ved slike kjøp. 

2 - Søk om Mastercard SecureCode

 

 

Spørsmål: Hvilket kort skal jeg bruke? Trenger jeg et nytt kort for å kunne benytte Mastercard SecureCode?

Svar: Så lenge dine Mastercard-kort kommer fra en deltagende utsteder, spiller det ingen rolle om du har et kredittkort eller bankkort; alle skal fungere. Spør din utsteder om vedkommende benytter SecureCode. 

Spørsmål: Hvor mange kort kan jeg registrere med Mastercard SecureCode?

Svar: Vi anbefaler å registrere SecureCode for alle dine Mastercard-kort! Det er ingen begrensning for hvor mange kort som kan registreres.

3 - Handle med Mastercard SecureCode

 

 

Spørsmål: Hvordan får jeg vite hvilke butikker og bedrifter som deltar i Mastercard SecureCode?

Svar: De fleste deltagende butikker og forhandlere har synlige Mastercard SecureCode-logoer. Enkelte deltagende butikker og forhandlere har kanskje ikke fått på plass en logo ennå. 

Spørsmål: Hvordan får nettbutikkene vite at jeg har registrert meg som bruker av Mastercard SecureCode?

Svar: Når du bruker et kort som er beskyttet med Mastercard SecureCode, kjenner butikkene og forhandlerne igjen Mastercard-nummeret ditt i løpet av transaksjonen. 

Spørsmål: Hva skjer når jeg bruker min SecureCode hos en deltagende butikk?

Svar: Du trenger ikke å logge deg inn eller registrere deg noe sted. Når du gjør et kjøp hos en deltagende forhandler eller butikk, og oppgir kortets detaljer før betalingen, vil du automatisk bli bedt om å oppgi din SecureCode. Når du har sett over bestillingen og bekreftet at din personlige hilsen / referanse er riktig, er det bare å skrive inn sikkerhetskoden for å fullføre kjøpet. 

Spørsmål: Hva er en personlig hilsen?

Svar: Den personlige hilsenen er en melding som du lagrer under registreringen. Hver gang du skal handle på Internett eller hos en forhandler/butikk, vil du bli bedt om å oppgi din SecureCode. Deretter ser du din personlige hilsen, som bekrefter at du kommuniserer med din kortutsteder. Hvis den personlige hilsenen i meldingen ikke er riktig, skal du ikke skrive inn din SecureCode. Ta øyeblikkelig kontakt med kundeservice ved å ringe telefonnummeret på baksiden av kortet for å rapportere et svindelforsøk. 

Spørsmål: Hvordan endrer SecureCode prosessen ved netthandel?

Svar: Prosessen med å handle på Internett endres ikke, bortsett fra at du må oppgi din SecureCode for å fullføre kjøpet. Din SecureCode oppgis aldri til butikken du handler i.

Spørsmål: Kan jeg handle som vanlig med mitt Mastercard, selv om butikkene ikke tilbyr bruk av Mastercard SecureCode?

Svar: Ja, men du vil i så fall ikke bli bedt om å oppgi din SecureCode. 

Spørsmål: Jeg er et brukersted og ønsker å tilby SecureCode til mine kunder. Hvor kan jeg få mer informasjon?

Svar: Du finner mer informasjon om deltagelse i Mastercard SecureCode på nettsiden vår: www.securecodemerchant.com

4 - Sikkerhet og personvern

 

 

Spørsmål: Hvor finner jeg vilkårene for Mastercard SecureCode?

Svar: Du kan lese vilkårene for ditt kort og Mastercard SecureCode på nettstedet til kortutstederen din. 

Spørsmål: Hvor finner jeg personvernpolicyen?

Svar: Du kan lese personvernpolicyen for ditt kort på nettstedet til kortutstederen din.

Ingen spørsmål er tilgjengelige

1 - Vanlige spørsmål om Masterpass

 

 

Spørsmål: Hva er Masterpass?

Svar: Masterpass fra Mastercard er en digital lommebok som gjør det enkelt, raskt og trygt å handle på nett. Masterpass lagrer kortopplysningene og leveringsadressene dine på ett sted. Med Masterpass handler du enkelt med få klikk.

Spørsmål: Hvilke kort kan jeg bruke i Masterpass?

Svar: Du kan bruke bankkort, betalings- og kredittkort og forhåndsbetalte kort fra Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover og Visa.

Spørsmål: Hvordan bruker jeg Masterpass til å handle på internett?

Svar: Når du er klar til å betale, klikker du på Buy with Masterpass-knappen og velger lommeboken din. Logg inn med BankID og velg hvilket kort du vil betale med, og hvilken adresse varen skal sendes til. Bekreft valgt kort og leveringsadresse, så er kjøpet gjennomført.

Hvis du ikke finner et kort eller en adresse i Masterpasset ditt, kan du enkelt legge dem til.

Spørsmål: Er det trygt å bruke Masterpass?

Svar: Til å logge inn i lommeboken brukes BankID som er en sikker løsning. Å beskytte personopplysningene dine har høyeste prioritet.

Spørsmål: Må jeg betale for å bruke Masterpass?

Svar: Nei, per dags dato koster det ingenting å bruke Masterpass.

2 – Velkommen til Masterpass

 

 

Spørsmål: Hvordan får jeg en Masterpass-lommebok?

Svar: Du kan få Masterpass direkte fra Mastercard eller ved å trykke på Buy with Masterpass-knappen i en nettbutikk. Du må ha BankID, e-postadresse og mobilnummer.

Enkelte lommebokutstedere (banker) krever at du er kunde og har minst ett kort hos de før du kan få lommebok hos dem.

Spørsmål: Hvor kan jeg bruke Masterpass i dag?

Svar: Du kan bruke Masterpass overalt hvor du ser Buy with Masterpass-knappen.

På Masterpass Shop Now finner du informasjon om hvilke butikker som tilbyr Masterpass.

Spørsmål: Hvilke nettlesere støttes av Masterpass?

Svar: Masterpass fungerer med alle moderne nettlesere, som Chrome, Firefox, Safari og Internet Explorer 9+. Nettbrett og mobile enheter som bruker iOS 6+ eller Android støttes også.

3 – Slik administrerer du lommeboken

 

 

Spørsmål: Hvordan oppdaterer jeg mobilnummeret eller e-postadressen min?

Svar: Når du logger inn i lommeboken, gå inn på innstillinger og velg «Profil». Legg inn de nye opplysningene, og bekreft med BankID.

Spørsmål: Jeg har glemt hvilken e-postadresse som er registrert i lommeboken min – hva gjør jeg?

Svar: E-postadressen du har registrert i lommeboken, finner du under Innstillinger. Velg «Profil»  og du ser hvilke opplysninger som er registrert for deg.

Spørsmål: Jeg har glemt hvilket mobilnummer som er registrert i lommeboken min – hva gjør jeg?

Svar: E-postadressen du har registrert i lommeboken, finner du under Innstillinger. Velg «Profil»  og du ser hvilke opplysninger som er registrert for deg.

Spørsmål: Kan jeg endre standardinnstilling for språk?

Svar: Foreløpig tilbys bare engelsk som språk.

Spørsmål: Min BankID på mobil virker ikke. Hva gjør jeg?

Svar: Det kan være flere grunner til at din BankID på mobil ikke virker.

  • Du er kanskje ikke koblet til internett. Kontroller innstillingene i telefonen.
  • Du har kanskje ikke mobildekning der du befinner deg. Oppsøk et sted med mobildekning og prøv derfra, eller bruk trådløst internett/WLAN.
  • Du eller banken kan ha sperret BankID-en din. I så fall må du bestille en ny i nettbanken.
  • BankID-en kan ha blitt låst ved at du har tastet inn feil sikkerhetskode flere ganger på rad. I så fall må du sperre BankID-en og bestille en ny i nettbanken.
  • BankID-en din kan være så gammel at den er utløpt. I så fall må du bestille en ny i nettbanken.

For support angående BankID på mobil må du kontakte den banken som har utstedt den. Det er ikke nødvendigvis den samme banken som du har Masterpass hos.

Spørsmål: Hvorfor har jeg fått en e-post med informasjon om at det har blitt gjort en endring i Masterpasset mitt?

Svar: For å forsikre oss om at uvedkommende ikke har fått tilgang til Masterpasset ditt, sender vi en bekreftelse hver gang det blir gjort en endring i lommeboken din. Hvis du ikke har gjort noen endringer må du kontakte banken din.

Spørsmål: Hvordan avslutter jeg Masterpass-avtalen?

Svar: Du kan avslutte lommeboken din når som helst ved å logge inn i Masterpass. Velg «Kontoinnstillinger» og «Profil».

Spørsmål: Hva innebærer det å koble Masterpasset mitt til en nettbutikk, og hvordan gjør jeg det?

Svar: Når du handler med Masterpass i en nettbutikk, går gjennomføringen av kjøpet enda raskere hvis du har koblet lommeboken din til butikken.

Du kan velge å koble deg til en nettbutikk enten i forbindelse med et kjøp i butikken eller når du er logget inn i lommeboken.

Spørsmål: Hva er Express checkout, og hvordan aktiverer jeg denne funksjonen for en butikk?

Svar: Når du aktiverer Express checkout for en butikk, får du tilgang til den raskeste og enkleste betalingsmåten med Masterpass i den aktuelle nettbutikken. Når du har logget deg inn på butikkens nettside, klikker du bare på Buy with Masterpass-knappen for å fullføre kjøpet. Du trenger ikke å logge deg inn i lommeboken for å handle i butikker der du har aktivert Express checkout.

Express checkout er tilgjengelig i utvalgte nettbutikker. Du vil få tilbud om å aktivere Express checkout for de butikkene som tilbyr denne funksjonen.

Spørsmål: Hvordan vet jeg hvilke butikker jeg er tilkoblet?

Svar: For å se hvilke butikker du har koblet deg til, logger du inn i Masterpass og klikker på «Mine kontoinnstillinger» og «Tilkoblinger».

Spørsmål: Hvordan kobler jeg fra Masterpass og/eller Express checkout for en butikk?

Svar: Hvis du ønsker å koble Masterpasset ditt fra en butikk, logger du bare inn i Masterpass og klikker på «Tilkoblinger». Marker butikken du vil koble fra, og klikk deretter på «Deaktivere»-knappen. For å koble Masterpass til butikken igjen, gå inn i nettbutikken og koble til på nytt.

4 – Sikkerhet

 

 

Spørsmål: Hva gjør jeg hvis jeg har glemt sikkerhetskoden min til BankID?

Svar: Kontakt banken din.

Spørsmål: Hvordan skaffer jeg meg BankID på mobil?

Svar: BankID på mobil får du via banken din.

Spørsmål: Hvorfor blir jeg noen ganger bedt om å identifisere meg med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa når jeg skal betale på internett?

Svar: Noen ganger kan du bli bedt om å identifisere deg med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa når du legger til et kort eller gjennomfører et kjøp. Identifiseringen gjøres for at vi skal være sikre på at det er du som bruker kortet ditt.

For mer informasjon om Mastercard SecureCode gå til: 

www.mastercard.us

For mer informasjon om Verified by Visa gå til:

www.usa.visa.com

Spørsmål: Hva skal jeg gjøre hvis jeg mister den mobile enheten min, eller den blir stjålet?

Svar: Da må du sperre din BankID på mobil. Det gjør du enklest hos den banken som utstedte den. Du trenger ikke å sperre kortene dine, siden de ikke er lagret på den mobile enheten din.

5 - Administrere kort

 

 

Spørsmål: Hvordan legger jeg til et kort i lommeboken min?

Svar: Når du er innlogget i lommeboken klikker du på «Legg til kort».

Spørsmål: Hvordan oppdaterer jeg kortopplysningene mine?

Svar: Kortopplysninger som har blitt lagt inn i lommeboken din automatisk, blir oppdatert automatisk.

Kortopplysninger du selv har lagt inn, kan du enkelt oppdatere ved å klikke på blyantikonet i lommeboken.

Spørsmål: Hvordan fjerner jeg et kort fra lommeboken?

Svar: Kort som har blitt lagt inn i lommeboken din automatisk, kan ikke fjernes.

Kort du selv har lagt til, kan du enkelt fjerne ved å klikke på blyantikonet i lommeboken og velge «Ta bort».

Spørsmål: Jeg vil endre forhåndsvalgt kort i lommeboken. Hvordan gjør jeg dette?

Svar: Klikk på det kortet du ønsker å ha som forhåndsvalgt, og lagre.

Spørsmål: Hvorfor blir jeg bedt om å identifisere meg med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa når jeg skal legge til et kort i lommeboken?

Svar: Noen ganger kan du bli bedt om å identifisere deg med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa når du legger til et kort eller gjennomfører et kjøp. Identifiseringen gjøres for at vi skal være sikre på at det er du som bruker kortet ditt.

For mer informasjon om Mastercard SecureCode gå til:

www.mastercard.us

For mer informasjon om Verified by Visa gå til:

www.usa.visa.com

Spørsmål: Hva er et butikkspesifikt kort, og kan det brukes med Masterpass?

Svar: Butikkspesifikke kort (eller egne merkekort) er betalingskort som bare kan brukes i én eller flere bestemte butikker, og som ikke har noen logo fra for eksempel Mastercard eller Visa. Per dags dato godtar Masterpass butikkspesifikke kort for enkelte butikker. En fullstendig liste over kort som godtas, finner du i skjemaet der du legger inn kortopplysningene dine.

Spørsmål: Hvordan legger jeg til eller redigerer et butikkspesifikt kort?

Svar: Når du er logget inn i lommeboken, klikker du på «Legg til kort» for å legge til et butikkspesifikt kort, eller på «Mine kort» for å finne kortet ditt. Du kan redigere kortopplysningene dine ved å klikke på blyantikonet.

Nå kan du bruke det butikkspesifikke kortet når du betaler i butikker som godtar dette kortet.

6 - Administrere leveringsadresser

 

 

Spørsmål: Hvordan legger jeg til en ny leveringsadresse?

Svar: I enkelte lommebøker legger banken som utsteder lommeboken, automatisk inn en leveringsadresse.

Du kan også enkelt legge til leveringsadresser selv ved å klikke på «Legg til leveringsadresse» i lommeboken.

Spørsmål: Hvordan oppdaterer jeg en leveringsadresse?

Svar: En leveringsadresse som er blitt lagt inn i lommeboken automatisk, kan ikke endres.

Leveringsadresser du selv har lagt til, kan du enkelt endre ved å klikke på blyantikonet i lommeboken og endre den informasjonen du ønsker. 

Spørsmål: Hvordan fjerner jeg en leveringsadresse?

Svar: En leveringsadresse som er blitt lagt inn i lommeboken automatisk, kan ikke fjernes.

Leveringsadresser du selv har lagt til, kan du enkelt fjerne ved å klikke på blyantikonet i lommeboken og velge «Ta bort».

7 – Betale med Masterpass

 

 

Spørsmål: Jeg ønsker å bruke en annen leveringsadresse enn den som står som forhåndsvalgt i lommeboken. Hvordan gjør jeg dette?

Svar: Når du er logget inn i lommeboken, kan du velge en annen leveringsadresse enn den du har som forhåndsvalgt. Velg en adresse i listen over leveringsadressene dine, eller legg til en ny.

Spørsmål: Kan jeg oppgi en postboksadresse som leverings- eller fakturaadresse?

Svar: Ja, du kan lagre en postboksadresse som leverings- eller fakturaadresse i Masterpasset ditt. Enkelte butikker kan ikke levere til postboksadresser, så du bør sjekke butikkens retningslinjer for levering før du velger å få sendt en vare til en postboks.

Spørsmål: Hva gjør jeg hvis butikken ikke godtar kortet mitt?

Svar: Kontroller at kortopplysningene i lommeboken din er korrekte og oppdaterte.  

Hvis kortopplysningene er korrekte, bør du kontakte den banken som utstedte kortet. Telefonnummer til bankens kundeservice finner du vanligvis på baksiden av kortet.

Spørsmål: Hva gjør jeg hvis butikken ikke godtar det kortet jeg ønsker å betale med?

Svar: Selv om de fleste kort kan legges til i lommeboken din, kan det være slik at noen butikker ikke godtar alle kort. Hvis et kort ikke blir godtatt, vil det ikke være mulig å velge det når du skal betale, og kortikonet blir deaktivert. Butikker som tilbyr Masterpass, godtar alltid Mastercard-kort.

Spørsmål: Hvorfor kan ikke varen leveres til den adressen jeg ønsker?

Svar: Alle butikker har egne retningslinjer for levering. Hvis en butikk ikke kan levere til en av adressene du har lagret, vil ikonet for den adressen bli deaktivert. Velg en annen leveringsadresse hvis dette er mulig. Hvis det ikke er mulig, bør du kontakte butikken for hjelp.

Spørsmål: Jeg skal betale og har klikket på «Buy with Masterpass» i nettbutikken. Hvordan velger jeg lommeboken min?

Svar: Når du har klikket på «Buy with Masterpass», velger du lommeboken din i listen. Hvis du ikke ser lommeboken din, kontroller at du har valgt riktig land og språk. Når du har valgt lommeboken din, fortsetter du til «Logg inn».

Med tanke på fremtidige kjøp kan du markere i avkrysningsruten for «Husk meg», så kan du logge inn direkte i lommeboken neste gang.

Spørsmål: Hvordan registrerer jeg meg for Masterpass i kassen hvis jeg ikke allerede har en lommebok?

Svar: Klikk på «Buy with Masterpass» i butikken som tilbyr Masterpass. Velg lommeboken du vil registrere, og følg instruksene.

Så kan du bruke Masterpass til å handle overalt der det står «Buy with Masterpass».

Spørsmål: Jeg har en Masterpass-lommebok allerede. Kan jeg skaffe meg en til?

Svar: Du kan ha så mange lommebøker du vil. Du kan imidlertid bare ha ett Masterpass. Ved å klikke på «Buy with Masterpass» i en nettbutikk får du tilgang til alle lommebøkene dine.

Spørsmål: Hvordan kan jeg bytte til en annen lommebok når jeg skal betale med Masterpass?

Svar: På innloggingssiden kan du bytte til en annen lommebok. Klikk på lommebokikonet nederst på høyre side.

Spørsmål: Hvorfor kan jeg kun bytte til en annen lommebok under et kjøp, og ikke når jeg administrerer lommeboken min?

Svar: Hvis du har flere lommebøker, går du inn på den aktuelle bankens nettside for å logge inn i lommeboken.

8 – Beskyttelse mot svindel/Rapportere svindel

 

 

Spørsmål: Hva skal jeg gjøre hvis jeg mistenker at et av kortene mine har blitt utsatt for svindel?

Svar: Ta umiddelbart kontakt med banken din.

Spørsmål: Jeg er blitt kontaktet av Mastercard via e-post/telefon angående kontoen min, men jeg mistenker at det dreier seg om forsøk på svindel eller phishing. Hva gjør jeg?

Svar: Om du er i tvil om en e-post eller nettside, bør du kontakte Mastercards bedrageriavdeling via e-post StopIt@mastercard.com.

Ingen spørsmål er tilgjengelige
Q : Får du ikke tilgang til mastercard.com?

A : Dette nettstedet fungerer med følgende nettlesere:

  • Google Chrome (siste versjon)
  • Firefox (siste versjon)
  • Internet Explorer 11
  • Safari (siste versjon)
Ingen spørsmål er tilgjengelige
Ingen spørsmål er tilgjengelige

Flere spørsmål?

Om du ikke fant svar på ditt spørsmål angående ditt Mastercard-kort, din kortkonto eller for dine spesifikke spørsmål om  fordeler og regler kan du ta kontakt med en rådgiver eller kundeservice hos din bank / finansinstitusjon som har utstedt ditt kort.